Magnus Christiansson, universitetslektor på Institutionen för krigsvetenskap vid Förvarhögskolan och välkänd från TV, berättade om Försvar i takt med tiden: De svenska och finländska Natomedlemskapen och den nya nordflanken och om vårt medlemskap i NATO. Nu har vi en ny Nordflank "The High North" tillsammans med Finland och de övriga skandinaviska länderna. Den gamla Nordflanken försvann i och med Berlinmurens fall.

NATO bildades 1949 för att hålla kvar amerikanska baser i Europa efter andra världskriget. Det så kallade Kalla Kriget och hot från Ryssland var oroväckande. Enligt Artikel 5, den kollektiva försvarsklausulen, ska ett väpnat angrepp på någon av medlemsstaterna betraktas som ett angrepp mot dem alla.
Det finns nu cirka 100 000 amerikanska soldater utplacerade här i Europa, som en direktlinje till USA och livlina till Baltikum. Vår svenska marin är mycket viktig i samarbetet med Norge och Finland, att försvara Östersjön, Finska viken och även Murmansk-området.

När kom nu den nya hotbilden tillbaka?
Började 2004 med Afghanistan-oroligheterna, sedan 2014 då Ryssland erövrade Krim och Nordflanken behövde återuppstå med Finland i spetsen.
Varför är Ryssland farligt?
Tre aspekter: de kan kriga, de kan lida och de tror på Putins och ledningens alla lögner...

För fördjupning, lästips, Bill Browders "Tsaren", finns på svenska.
"En rafflande samtida berättelse om internationell korruption och den ryska oligarkins dolda verkningar. Den avslöjar en bister politisk verklighet som på många sätt överträffar fiktionen."

I och med att Sverige och Finland gick med i Nato blev det en enklare försvarsplanering av Natos norra flank. Tidigare fanns idéer om att om Baltikum blev anfallna skulle amerikanskt flyg behöva flyga över Sverige. På så sätt skulle vi bli indragna i konflikten oavsett om vi var alliansfria eller inte. NATO är en mellanstatlig organisation vilket innebär att den kan inte tvinga något land till någonting. Olika länder kommer att kunna bidra på olika sätt. Island som inte har någon krigsmakt kommer ex.vis inte att kunna skicka vare sig pansar eller flyg utan får bidra på annat sätt. Nato har två officiella språk, engelskan och franskan och kallas på respektive språk  NATO resp. OTAN. Finland och Sverige kommer att anslutas till Natos ledningscentral i Brunssum, Nederländerna. Natos huvudkontor ligger i Bryssel men har därutöver tre ledningscentraler, dels i Brunssum, Nederländerna, dels i Norfolk, USA och dels på Capri, Italien. Ett svenskt Natomedlemskap kommer att innebära stora förändringar för hur försvarsmakten, regeringen och myndigheter arbetar med försvarsfrågor, både militärt och civilt. För allmänheten kommer medlemskapet framför allt att märkas när utländska militärer kommer till Sverige men framför allt kommer det att göra Sverige tryggare.