Svenskar i Världens generalsekreterare Cecilia Borglin berättade om rätt till dubbelt medborgarskap och att rösta från utlandet. Det är två paradigmskiften som Svenskar i Världen står bakom. Vilka frågor är på tapeten idag och vad säger Sveriges främsta företagsledare om behovet av internationell erfarenhet?
Efter lunchen så överlämnades ordet till Generalsekreteraren för Svenskar i Världen, Cecilia Borglin. Cecilia inleder med att organisationens syfte är att lyfta utlandssvenskarnas kompetens, förmåga och verka för att tillvarata och öka svenskars erfarenhet och kompetens. Detta sker bl. a. genom att organisationen är remissinstans, bedriver påverkansarbete, ger information och stöd till de närmare 700.000 svenskar som arbetar, studerar eller av andra skäl bor utomlands.
Svenskar I Världen bildades 1938 och är ideell och politiskt oberoende. Organisationen är utlandssvenskarnas röst i Sverige och lyfter deras synpunkter till politiken. Man gör det enklare för svenskar att bo, arbeta och studera utomlands. Man är vidare behjälplig i samband med politiska val och vid senaste valet bjöd Föreningen in representanter från samtliga politiska partier.
En fråga som man för tillfället arbetar mycket med är garantipensionen. En annan fråga gäller studenter som genomgått High School i USA, dom får inte tillträde till svenska universitet och
högskolor. Detta står också högt på dagordningen att komma till rätta med. Föreningen håller kontinuerlig kontakt med politiker, myndigheter, experter och media och får dom att lyssna. Man har bland annat drivit frågan om utlandssvenskarnas rätt att rösta, att få poströsta. Rätten att ha dubbla medborgarskap är ett annat exempel där man drivit på och lyckats påverka. Under pandemin drev föreningen kravet på utlandssvenskarnas behov/rätt till vaccin och covidbevis. Uppskattningsvis bor det c:a 700.000 svenskar utomlands. Det bor svenskar i 177 av världens 200 länder. Det land som har flest svenskar boende är USA med ca 179.000. Spanien har ca 104.000 och
Storbritannien har 100.000. Som en kuriositet kan nämnas att 500 svenskar bor permanent i Moskva. Föreningen Svenskar i Världen verkar också för att svenskarnas internetionella erfarenhet och kompetens tas tillvara på bästa möjliga vis. Bl. a. genom att belysa värdet av brain circulation och stödja svenska företag i det arbetet mm.

Vid pennan
Rolf Löfberg Sekreterare