Dag Storsletten som har sina rötter i Nord-Norge har efter pensionering från SAS arbetat som färdledare på Hurtigruten för svenska och amerikanska gäster. Under sina resor längs den långa kusten i norr har Dag upptäckt en bristande kunskap om händelserna på Nordkalotten under åren 1940 till 1945. Han berättar om krigets fasor i Nord-Norge och om hur Norge, Sverige, Finland, Tyskland, Sovjet  och USA agerade under dessa år.
Dag Storletten med bakgrund från SAS och Hurtigrutten, berättade om det okända kriget i norra Norge och slaget om Nordkalotten under åren 1940 till 1945. Dag redogjorde målande för bakgrunden till kriget, intresset för metaller från de krigförande parterna t.ex. nickel som fanns i Norra Finland och som transporterades genom Petsamo korridoren vid ishavet. Man vill ju även säkra svenska järnmalmstransporter till Narvik. Vi fick också höra hur det gick till när kryssaren Blucher sänktes i Oslofjorden, sjöslaget i Narvik när 20 tyska fartyg sänktes i april 1940. Men Tyskland tog över mer och mer när de allierade drog sig tillbaka i juni 1940 då Tyskland även anföll Benelux länderna. Man gick vidare mot Kirkenäs och Murmansk för att skära av Sovjetunionen från Ishavet. Murmansk var Sovjetunionens stora ubåtshamn med 69 ubåtar. Det fanns 100.000 soldater runt Kirkenäs från båda sidor. Det blev ett ställningskrig halvvägs till Murmansk mellan tyskarna och ryssarna under flera år med 100.000 tals soldater på vardera sidorna. Väldigt torftig miljö och inga vägar. Fruktansvärda villkor. Tyskarna hade 220.000 soldater stationerade i norra Finland. De ryska styrkorna uppgick så småningom till nästa 500.000 soldater. Kriget var länge helt stillastående. När tyskarna senare retirerade från Finland och Nord-Norge så tillämpade man den brända jordens taktik. Allt i Finska Lappland förstördes, endast 2 kyrkor kvar. Totalt var det 140.000 tyska soldater kvar i Norge vid krigsslutet. Det fanns ca 445 fångläger. Totalt transiterades ca 2 miljoner tyska soldater genom Sverige under kriget.
Ja, det var mycket som vi inte visste om det glömda kriget. Dag brukar guida på Hurtigrutten för amerikanska, norska, tyska och svenska turister och var mycket kunnig i ämnet.