Professor Olesya Hulchiy, från Shupyk National Healthcare vid University of Ukraine (Kyiv, Ukraine) gav av oss idag en intressant föreläsning om Ukraina, kriget och hur vi kan hjälpa på såväl politisk nivå som professionell.

Ukraina är Europas största land, 41,2 millioner invånare och världens fjärde största vete- och majsexportör. Prof. Olesya fortsatte sedan med att beskriva sitt Universitet innan hon kom in på det pågående kriget och hur vi kan hjälpa Ukraina. 24 februari invaderades landet av Ryssland, den största krigshandlingen sedan andra världskriget. Förutom all materiell förödelse tvingades också 4,4 millioner Ukrainare på flykt.
Ukraina har 62 Rotary klubbar med 1100 medlemmar och 24 Rotarac med mer än 300 medlemmar. Rotarys fond för Ukraina har samlat in mer än 7,3 millioner dollar i humanitär hjälp.
Sverige och Ukraina har haft historiskt samröre i mer än 100 år, alltifrån att Yaroslav I den Vise gifte sig med Olof Skötkonungs dotter, vidare till att Ivan Mazepa som 1708 bildade en allians med Karl den XII till att Gammalsvenskbyn bildades år 1782 i Ukraina.
Sverige kan hjälpa Ukraina på många sätt, dels på en politisk nivå genom att skicka vapen, med sanktioner och med humanitär hjälp. På en professionell nivå kan Sverige bidra med utbildning och med klinisk hjälp, typ att skicka medicinsk utrustning m.m.