Ett fantastiskt samarbete har inletts med Mälarscouterna i norra Ängby, Bromma när det gäller Östersjöprojektet. Rotary Skanstull och Stockholm Söder är drivande krafter bakom samarbetet.
Ulf Bergmans, Stockholm-Söder RK, och Maj Alvinger Bergmans, Stockholm-Bromma RK, dotterdotter gick under året med i Mälarscouterna i norra Ängby i Bromma – www.malarscouterna.se.  Även hennes mamma, dvs. Ulfs och Majs dotter, började samtidigt att engagera sig i verksamheten. Alla de tre vuxna hade som barn varit med i scouterna och visste vad det betyder på kort och lång sikt.
En historisk händelse – första stegen i ett samarbete mellan Rotary och Mälarscouterna

Med tanke på dagens ungdomars intressen för miljö och klimat och med tanke på vårt ”Rädda Östersjön” projekt så föreslog de att vi skulle ta ett möte med styrelsen för Mälarscouterna för att diskutera tänkbar samverkan och samarbetsmöjligheter.

Det första mötet gick av stapeln den 23 maj i år och när vi berättade om våra verksamheter så tände de vi träffade till ordentligt på vattentestväskan från Finland. De hade också en miljöansvarig i verksamheten, som genast tog på sig att vara kontaktperson. Mera info om väskan och en film om hur man använder den hittar Du på distriktets hemsida:  www.rotary2370.se/Stories/rotary-vattentest-väska

Vi kom överens om att vi skulle låna ut två stycken vattentestväskor. Dessutom var de intresserade av att köpa 10 exemplar av boken ”50 sätt att rädda Östersjön”, som vi använder för att skapa medvetande och för att ge tips om vad vi alla kan bidra med.

Nästa steg blev att vi bokade in nästa möte till den 25 augusti, då vi skulle lämna över vattentestväskorna och böckerna samt visa på hur väskorna skall användas. Min Rotaryklubb,  Stockholm-Skanstull, tog omedelbart beslut om att investera i två vattentestväskor à 1.400 SEK för att låna ut till Mälarscouterna och dessa beställdes då direkt från Rotary i Finland.

Vid det andra mötet var det Ulf, Maj och jag som besökte Norra Ängby igen. Men denna gång hade vi också nöjet att ha Sören Swärd från Stockholm-Sydväst RK med oss. Sören har arbetat med väskan tillsammans med elever och lärare i Mälarhöjdens skola och har alltså samlat på sig erfarenhet, som styrelsen för Mälarscouterna nu fick ta del av.

Min Rotaryklubb beslutade också att skänka de 10 böckerna ”50 sätt att rädda Östersjön” till Mälarscouterna och dessutom 27 stycken Östersjö-armband. Allt dokumenterades i ett ”Låne- och gåvobrev”, som undertecknades av bägge parter.

Mötena och det nu inledda samarbetet känns mycket spännande – inte minst med tanke på att scoutrörelsen precis som Rotary har lokala verksamheter över hela världen och med tanke på att vi kan erbjuda ungdomar Rotarys Ungdomsutbyte, fredsutbildning genom Rotary Peace Center m.m.

Det känns som om Rotary genom samverkan med scouterna långsiktigt skulle kunna nå en ny målgrupp med barn och ungdomar, som därmed skulle lära känna Rotary tidigt och längre fram kunna dra nytta av nätverket både genom sin lokala Rotaryklubb och internationellt.

Fortsättning följer …..!

Stockholm 2022-08-26