Från Välfärdsstat till välfärdssamhälle - om rätt att välja och varsam användning av skattemedel. Peje Emilsson har studerat vid Stockholms universitet och Harvard Business School. I rollen som grundare (1970) och ägare av Kreab, som länge har varit en marknadsledande PR-byrå i Sverige, har han varit en pionjär inom svensk PR- och informationsbransch.
Peje Emilsson är ägare till och grundade Kreab (1970), som länge har varit en marknadsledande PR-byrå i Sverige, han har varit en pionjär inom svensk PR- och informationsbransch.
Emilsson är en av de fria skolvalets arkitekter och mest hängivna försvarare.
Peje Emilsson inleder sitt föredrag med två citat från 1963 av Tage Erlander
  •  ”När samhället blir tillräckligt starkt så vill människor välja mer själva”
  • ”När samhället blir rikare skapas möjligheter att i större utsträckning än som tidigare var möjligt anpassa samhällsinsatserna efter individens särskilda förutsättningar och intressen, och därmed vidga de enskilda medlemmarnas intressen.”
I takt med att Sverige har utvecklats har trenden varit att allt fler efterfrågar alternativ i enlighet med det Erlander förutspådde 1963. Emilsson växte upp i Nynäshamn och har dåliga erfarenheter från skoltiden där. När han gick i fyran fick han möjlighet att flytta till mormor på Södermalm och börja på pojkskolan Katarina Real. Erfarenheterna från detta är grunden till hans övertygelse att det måste finnas valfrihet i skolan.

Emilsson delger oss också att han politiskt tillhör Moderaterna och att han varit politiskt aktiv i landstinget, vilket han hoppade av 1973. Han slutade med landstings politiken och började rikta intresset mot skolpolitiken och startade friskolan ”Kunskapsskolan” som idag är ett miljardföretag.

Peje återkommer till att kommuner och landsting saknar den effektivitet som det privata erbjuder. I takt med att folk får det bättre så ökar också kraven på en effektivare offentlig förvaltning. Allting kommunen gör blir 30% dyrare. Ett bra exempel på detta är t ex Huddnge sjukhus som blev 5 gånger dyrare än budgeterat, då var Peje med politiskt, han och övriga politiker begrepp inte varför.
Några oneliners;
  • Sverige är inte alltid bäst
  • Vi har fått det dubbelt så bra och blivit dubbelt så gamla jämfört med 40-talet?
  • Det finns inget samband mellan kostnad och resultat, inom det offentliga.
  • Vi är duktiga på invandring men värdelösa på integration.
  • Polisen har fått fördubblade resurser sedan 2015, men effektiviteten ligger inte i paritet med ökningen.
  • Scania handlade ansiktsskydd för 27 kr/st och Regionen handlade för 42 kr/st.
  • Medelåldern har under de senaste 250 åren ökat från 40 till 80 år.
Vid pennan
Rolf Löfberg