Dagens Föredragshållare Anna Karin Horneij kom och talade om hälsa och välbefinnande. Hon är rotarian från Sundsvall där de varit aktiva med nätverkande. Ni som vill veta mer om henne kan läsa mer på https://thebusinesswomantoday.global/annakarin-horneij-ideas-can-change-world/. Efteråt kunde de som var intresserade köpa ett litet test som visar en del värden i kroppen.
Anna-Karin inleder sitt föredrag om Förebyggande Hälsa med – Har ni hört talas om den nya pandemin? Det handlar om jätteökning av diabetes, högt blodtryck, höga kolesterolvärden mm. Hur kan vi förebygga detta? Anna-Karin föddes i Sundsvall och har sedan under många år bott i London i flera år Efter London vistelsen gick färden hemåt till Sundsvall och Rotaryklubben där. Hon var en av de tre första kvinnorna i Sverige som blev medlem av Rotary. Anna-Karin har ägnat sig åt förebyggande hälsa och en viktig faktor är hur man mår, att må bra är bl.a. att ha balans på sina blodfetter. Man kan mäta 11 st. olika fetter genom tester. Balansen handlar främst om balansen mellan fettsyrorna Omega 3 och Omega 6. Äter man Omega 3 måste man också äta antioxidanter om det skall bli någon effekt. Vid plus 50 år så ligger vi oftast högt över gränsvärdena och vi har oftast 15 ggr mer Omega 6 än Omega 3, vilket innebär ökade inflammationer i kroppen som i sin tur förstör cellvägg, blodkärl mm. Var finns Omega3? Du finner det bl.a. i avokado, fet fisk, frön, nötter.
Vi har också för lite D-vitamin som vi bl.a. får från solen, många vistas för lite i solen framför allt under vintern. Det kan vi kompensera med att intaga D-vitamin på annat sätt. Vi behöver också få i oss beta-karoten och A-vitamin från t ex. morötter. Det är skillnad på intag och upptag. Upptaget i en morot 1950 kan likställas med 5 morötter 2020. Barn föds med mammans värde och idag är det 35 ggr mer Omega 6. Bl.a. innebärande att livsstilssjukdomarna kommer att öka lavinartat framöver och med en enorm belastning på sjukvården.
Det är skillnad på solmogen frukt/grönsaker och grönmogen. Jmf t ex importerade tomater och bananer som mognar på vägen hit eller mognar färdigt i disken på Coop/ICA. Vi äter tyvärr samma mat året runt. Omega 6 ger smygande inflammationer och man känner sig ibland trött och urform, vilket ger negativa effekter på hjärta och kärl. Rätt kost, Fysisk träning och sömn är några av grundstenarna för välmående. Ät Omega 3 tillsammans med antioxidanter.

Vid Pennan
Rolf Löfberg